een pc van 64 bit kan het een windows 32 bit afspelen ?

ik heb een 64 bit computer maar als ik een harde schijf van men vriend wil in steken van 32 bit crasht hij of blue screen of dead wrm doet hij dat ? en vroeger ging dat. de software is windows 7 ultimate 64 bit ( mijn ) windows 7 ultimate 7 32 bit ( vriend )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Blind oversteken van een harde schijf met daarop het besturingssysteem gaat zelden goed.
Je hardware is anders en daar reageert de windows van je maat op.
De windows van 32bit "rekent" op een 32Bits processor, nu krijgt hij plots een 64Bits voor de kiezen.
Deze twee versies zijn wel verschillend van elkaar.
Vandaar dat je een 32 en een 64 bits versie hebt van windows.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan op een 64 bits wel een 32 bits versie instaleren maar op een 32 Bits geen 64Bits versie.
Als je je harde schijfstructuur nader bekijkt zie je ook wel de verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan niet 2 OS'sen op één computer zetten tegelijkertijd (kan wel, maar niet zoals jij het doet). Als jij die HD van je vriend erbij prikt weet het systeem niet meer wat het moet kiezen, tenzij je dip-switch omzet: dus 1 HD: master maken en de andere: slave.

In principe draait Win7 64 bit ook (bijna) alle 32bit software.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook kan proberen, is beide schijven erin hangen, en dan met een opstartcd (bijvoorbeeld ubuntu) de benodigde bestanden kopieëren naar jouw eigen harde schijf. Als je zeker weet dat je het allemaal gekopieërd hebt, kun je met ubuntu de schijf formatteren (veel sneller dan windows). Daarna hang je hem simpel weer in de pc van je vriend, en installeer je windows schoon.